598.KOBALAMINA - czyli witamina b12

by - 7:29:00 PM

KOBALAMINA - czyli witamina b12 - związek chemiczny zawierający KOBALT jako atom centralny. W organizmie pełni rolę regulatora produkcji erytrytów ( czerwonych ciałek krwi ).

Dziś polecę Wam kilka artykułów na jej temat, i napiszę dlaczego się na nią zdecydowałam.
Moja witamina jest w spraju i pochodzi z firmy: BetterYou b12 Boost Oral Spray.
Jest o smaku morelowym i smakuję jak landrynki, pyszna!
Cała butelka to 1200mg którą wystarczy na 40 dni. 

Po 11 miesiącach na diecie wegańskiej postanowiłam zacząć ją suplementować, profilaktycznie jak i dla lepszego samopoczucia, czy będą efekty, nie wiem, dam znać za 40 dni w którymś poście.

Plansza pochodzi z bloga -> www.vegancorner.pl
Blogi/Strony które najbardziej przypadły mi do gusty przy szukaniu informacji na temat witaminy b12. 
I.
U Krzysztofa z bloga: www.wegafitness.pl
Możemy przeczytać: Świadomie czy nie, witaminę B12 suplementujesz cały czas, co ma jednak większy sens, wstrzykiwanie jej zwierzęciu, a potem jedzenie zwierzęcia wraz z ryzykiem zachorowania na wszelkie choroby cywilizacyjne czy przyjęcie jednej tabletki dziennie bezpośrednio? Polecam wpis ! 

II.
Na stronie: www.poradnikzdrowie.pl w artykule zatytułowanym NIEDOBÓR WITAMINY B12 - objawy i przyczyny niedoboru witaminy B12 .
Widnieje taki wstęp: Objawy niedoboru witaminy B12 mogą przypominać objawy wielu chorób. Niedobór witaminy B12 najczęściej wywołuje anemię, jednak w niektórych przypadkach objawy niedoboru witaminy B12 mogą przypominać choroby psychiczne. Sprawdź, jak rozpoznać oznaki niedoboru witaminy B12 w organizmie i jakie są jego przyczyny. Jedna z moich ulubionych stron informacyjnych. 

III.
Na stronie: www.fabrykasily.pl znajdziecie mały spis treści:
1. Czym jest witamina B12?
2. W czym jest witamina B12?
3. Działanie
4. Niedobór
5. Dawkowanie
Cytat ze strony Witamina B12 jest bardzo ważna, dlatego powinniśmy zadbać o jej odpowiedni poziom w organizmie. Dotyczy to zwłaszcza wegetarian i wegan

IV.
U Eryka na blogu: www.ervegan.com
Znajdziecie taki akapit: Tak więcej jeżeli jesteś na diecie wegańskiej, a jeszcze nie suplementujesz witaminy B12 polecam wziąć do sobie do serca konieczność takiej suplementacji. Jeżeli już przyjmujesz, lub spożywasz fortyfikowane produkty – sprawdź czy robisz to w odpowiednich dawkach i częstotliwości. Pozwoli to zachować Ci zdrowie na jeszcze dłuższy czas!” Eryk jest weganinem i idealne tu wytłumaczył podstawy. :) 

V.
Iwona która jest wegańskim dietetykiem, również pisze u siebie o witaminie b12: www.roslinnydietetyk.pl
Objawy niedoboru witaminy B12 Do objawów ogólnych zalicza się, m.in.: zmęczenie, osłabienie, duszności, poirytowanie, bladość. Objawy ze strony układu pokarmowego to: żółtaczka, nudności, utrata apetytu, spadek masy ciała, zaparcia lub biegunki, a także pieczenie języka. Oznakami neurologicznymi będą: zaburzenia świadomości, drażliwość, zaburzenia czucia skórnego, spastyczność, osłabienie siły mięśniowej, parestezje w rękach i nogach, depresja, splątanie, zaniki pamięci i spadek koncentracji oraz ból języka”


Polecam zajrzeć do wszystkich. Bo mimo że wszyscy piszą o tym samym, to każdy materiał czyta się inaczej i dowiesz się czegoś więcej. A ty bierzesz witaminę b12, lub inne witaminy, napisz w komentarzu. 

Miłego Tygodnia.
Pat

8 Komentarze

  1. b12 to bardzo ważna witamina.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wiedziałam, że w B12 jest kobalt!

    OdpowiedzUsuń
  3. Do tej pory nie suplementowałam tej witaminy, wgłębię się jeszcze w temat i przemyślę.

    OdpowiedzUsuń
  4. No proszę :) nie wiedziałam, że b12 jest tak ważną witaminą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest jedną z najważniejszych, do tego 40% ludzkości ma jej niedobór, jest jedną z dwóch witamin (lub 3, jeśli brać pod uwagę witaminę K w połączeniu z D), które każdy musi suplementować (osoby mieszkające w ciepłych krajach - tylko B12).

      Usuń
  5. Właśnie tego mi teraz potrzeba. Pielęgniarka wiedziała lepiej ode mnie i częściowo sparaliżowała mi rękę pobierając krew - ten produkt to aktualnie moja ostatnia szansa w czasie ciąży.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie przygotowany artykuł

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakoś nie mam zaufania do suplementów... Wolę wszystko przyjmować z warzywkami, owockami i mięskiem jak na razie też :)

    OdpowiedzUsuń

Instagram: pat_dream